Het JOJO-effect

JOJO effect Chris-Fit

We kennen allemaal wel iemand die snel kilo's is kwijt geraakt en deze vervolgens binnen korte tijd weer terug vindt, met vaak nog een of twee kilo extra. De cijfers vertellen ons dat circa 80% van de mensen die afvallen moeite heeft om op gewicht te blijven en meestal ook weer aankomen.  Het JOJO-effect, wat is dat nu eigelijk? Hoe komt het dat dit fenomeen zo vaak voorkomt bij mensen die proberen af te vallen? En het allerbelangrijkste; wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Om te beginnen moeten we het kort hebben over de SET-point Theorie. Het lichaam is altijd druk aan het werk om in balans te blijven, dit noemen we homeostase. Op gewicht blijven is voor het lichaam dan ook belangrijk. Wanneer jij al maanden 85 kilo weegt, zal dit voor jouw lichaam het zogeheten SET-point zijn. Dit betekent dat wanneer je 1 of 2 kilo afvalt, het lichaam zo is ingesteld om deze kilo's weer terug te laten aankomen. Onderzoek laat zien dat je SET-point wel mee omhoog gaat, maar dat het veel lastiger is om deze te laten afnemen. Dit verklaart dan ook waarom het zo moeilijk is om blijvend af te vallen. 

Een dieet is de perfecte manier om bij te komen

Wanneer iemand zijn dagelijkse voedingsinname verlaagt met 500 - of misschien zelfs 1000 - calorieën, zal die persoon altijd gewicht verliezen. Dit is simpelweg te verklaren om er sprake is van een negatieve energiebalans; er komen minder calorieën in dan dat je verbruikt. Het grote nadeel is dat je hiermee veel schade aanricht op de lange termijn. Onderzoek laat zien dat mensen die door middel van een dieet zijn afgevallen een ruststofwisseling hebben tot wel 500 kcal lager dan voor aanvang van dit dieet. Dit betekent dat je veel sneller een calorie overschot hebt en dus weer bij zult komen (jojo-effect).

Wanneer je veel te weinig calorieën eet gaat je lichaam in een overlevingsmodus om energie te creëeren en te besparen;  spierweefsel wordt afgebroken en je vetpercentage daarentegen neemt toe. Je gewicht zal dus afnemen, maar je wordt niet fitter en je lichaamsverhoudingen veranderen nadelig! 

Verhoogde BMR

Wanneer je een hoge ruststofwisseling (BMR) hebt, verbrand je gedurende de dag veel calorieën. Dit is de eerste stap om vet kwijt te raken. Zoals eerder benoemt, zorgt een groot  tekort aan calorieën voor het afbreken van spieren, wat het BMR doet afnemen. Voldoende goede voeding, beweging en krachttraining verhoogt je BMR. 
Als jouw spiermassa iets verhoogt, scheelt dat al ontzettend in het dagelijkse energie verbruik. Dit betekent niet dat je traint voor de lichaamsbouw en spieren van een bodybuilder. Twee tot drie keer per week spier versterkende trainingen zijn al voldoende om het gewenste resultaat te realiseren. 

Blijvend resultaat

Je hoort het vaak genoeg om ons heen: "ik wil gewoon even snel een paar kilo kwijt en dan ga ik weer gezond eten en bewegen." Na bovenstaande gelezen te hebben, weet je dat dit het perfecte recept is voor een regelrechte aanslag op je lichaam.
De enige wetenschappelijk bewezen manier van blijvend gewichtsverlies is een traject gericht op aanpassing van jouw leefstijl; voldoende en gezond eten, dagelijks bewegen en 2-3 keer per week krachttraining. Alleen als jij dit op een bewuste manier aanpakt kun jij jouw droomlichaam bereiken. 

Voor meer informatie, neem gerust contact met mij op!